Päivityspaketti

Keskiviikko 6.5.2015 klo 19:58 - - ulla -


Salon kaupungin nykyinen palvelurakenne on tehty aikana, jolloin kaupungissa oli n. 6000 työpaikkaa, n. 60 miljoonaa yhteisöveron tuottoa sekä aika paljon asukkaita ja oppilaita enemmän kuin nykyään.  Nyt esitetty sopeuttamispaketti on tehty päivittämään palvelurakenne vastaamaan nykyistä tilannetta. Kaupungilla ei ole varaa eikä järkeä säilyttää palvelurakennetta, joka on rakennettu palvelemaan paljon nykyistä suurempaa ihmismäärää.

Salossa on hyvien aikojen myötä totuttu keskimääräistä parempaan palvelutasoon. On vaikea myöntää, että meillä ei ole enää mahdollisuutta ylimääräiseen hyvään. Monet muualta Saloon lähiaikoina muuttaneet tuttavani ihmettelevät, että miksi täällä valitetaan huonoista palveluista, vaikka meillä on asiat vielä todella hyvin.

Julkisessa keskustelussa on ihmetelty, miksi paketti tulee vasta nyt. Niitähän on ollut listalla jo aiemminkin, mutta kriisitietoisuus ei ilmeisesti ole ollut riittävän korkealla tasolla päätösten loppuun viemiseksi. Lisäksi, on ensin haluttu ottaa löysää pois organisaatiosta. Esimies-yt:n vaikutuksesta saimme henkilöstökustannuksia alennettua 1,5 miljoonaa vuositasolla madaltamalla organisaatiota. Lisäksi meillä on kuntaliitoksen jälkeen vähentynyt 267 vakanssia ja tullut lisää 165 vakanssia, lähinnä soteen sekä lasten ja nuorten palveluihin.  Vakanssien netto vähennys on siis ollut merkittävä.  Olemme satsanneet myös ”liinaukseen ” eli Lean-toimintaan, josta on saatu hyviä kokemuksia ja joka on jäänyt osaksi omaa toimintaa kaupungin organisaatioon.

Toinen kysymys joka on kuultu on se, että miksi aina viedään pienimmiltä ja heikompiosaisilta. Totuus on, että kaupungin budjetista n. 80 prosenttia on hyvinvointitoimialaa, toisin sanoen sosiaali- ja terveyspalveluita sekä lasten ja nuorten palveluita. Kun tarvittava säästösumma on 10 miljoonaa, on selvää että sitä ei saada kokoon muualta kuin juuri hyvinvointipalveluista. Suurimmat säästöt on saatavissa vain sieltä, missä käytetään eniten rahaa.

Viimeksi on kauhisteltu sitä, että miksi ohjelma ei mene lautakuntakäsittelyyn. Käsittääkseni on ajateltu, että paketti tulee käsitellä pakettina. Kriisiaikoina päätöksentekoa usein tiivistetään, ja kriisissähän me olemme, edelleen. Julkisen sektorin päätöksenteko on nykyisellään hyvin siiloutunutta. Asioita viedään eteenpäin toimialojen sisällä, kokonaisuutta katsomatta. Esimerkiksi Salossa on hyvinvointitoimiala budjetissa samaa sitovuustasoa, mutta sen alaisuudessa on useampi lautakunta. Jotta kokonaisuus tulisi koko ajan huomiotua, saattaa olla perusteltua viedä asia hallituksen kautta valtuustoon.  Onhan meillä myös uuteen hallintosääntöön tehty kirjaus, jonka mukaan  ”Organisointia ja johtamista koskeva päätösvalta rajataan siten, että valtuusto päättää koulujen, terveysasemien ja ympärivuorokautista hoitoa antavien vanhusten palveluyksiköiden perustamisesta ja lakkauttamisesta." Näiltä osin siis haluttiin päätösvalta siirtää lautakunnilta valtuustolle.

Itse näen, että lautakuntien jäsenillä on kyllä mahdollisuus vaikuttaa asioihin omien poliittisten ryhmiensä kautta. Ainakin meidän valtuustoryhmässämme lautakuntien edustajia ovat mukana käsittelemässä pakettia. Tämä tietysti edellyttää sitä, että ryhmän sisällä yhteistyö toimii ja luottamus on olemassa, muuten se ei onnistu.

Pakettia en nyt lähde tässä erikseen kommentoimaan. Toivon, että saamme tämänkin asian onnelliseen ja parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun. Kun tarvittavat sopeutuspäätökset on tehty, voidaan saavuttaa työrauha ja keskittyä kaupungin kehittämiseen ja markkinoimiseen toden teolla, sillä  sen pitäisi olla ykkösprioriteetti kaiken aikaa ja meillä kaikilla jatkuvasti mielessä.

Share |

Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini